Co vaříme - dort k prvním narozeninám (bez cukru a mléka)

19. prosince 2018

Dort k prvním narozeninám se dá podle mě pojmout dvěma způsoby, buď jako dort primárně pro dítě, nebo jako normální dort pro dospělé, ze kterého dítě dostane kousíček, ale vlastně by úplně nemělo, pokud tedy rodiče řeší přiměřenost surovin (cukr, potahová hmota atd.). Protože Maximek si jídlo opravdu užívá (však také jeho první slovo bylo "mňam" a první znak bylo "papat" 😊 ), bylo jasné, že my musíme dělat dort primárně pro dítě. Na internetu jsem našla pěkné inspirace na první dort, ale bohužel recepty obsahovaly mléko, respektive třeba překapaný jogurt jako krém. My kvůli vlivu na ekzém mléčné výrobky Maximkovi nepodáváme, takže bylo potřeba vymyslet alternativu bez mléka a nebudu vás napínat, celkem se mi to podařilo 😋 



Můj dort je tedy inspirován jinými dorty, ale upřímně to byl trochu "hokus pokus", protože jsem se prostě spoléhala na to, že se mi povede na první pokus a žádný zkušební jsem nedělala 😊


Naštěstí jsou aktuálně v kurzu tzv. nahé dorty, tedy bez marcipánu nebo potahové hmoty, kde je přiznaný korpus a jsou jen potřené krémem. Takový dort jsem se tedy rozhodla také vytvořit a to ve verzi vhodné pro roční dítě, bez rafinovaného cukru a mléka. Základ mého dortu tedy tvoří banánové palačinky a krém je z kokosového mléka. Pro vylepšení chuti i designu jsem zvolila maliny a borůvky, které jsou v dnešní době naštěstí k sehnání po celý rok a jsou chuťově dobré (oproti třeba jahodám mimo jejich sezónu, které sice pěkně voní, ale já v nich necítím jahodovou chuť). Pojďme tedy na recept 😉




Suroviny:

Základní - palačinky tedy "korpus":

4 banány
4 vejce
400 g mouky (já zvolila celozrnnou špaldovou, kterou jsem prosila od hrubých částeček)
200 g mandlového mléka (stačila by i voda)
lžička bio kypřícího prášku (např. z DM)
lžíce kvalitního rostlinného oleje na smažení

Základní - krém:

3 plechovky kokosového mléka (já použila značku Albert) vychlazené přes noc v lednici
20 g agaru 
3 lžíce kukuřičného škrobu
3 lžíce kokosového oleje 
2 lžíce čekankového sirupu (skvělý pro děti, obsahuje jen 5% cukru a 70% vlákniny, přesto je chuť příjemně sladká)

Volitelné:

ovoce na ozdobu a ochucení - já zvolila maliny a borůvky, ale zařídit se můžete zcela dle chuti nebo aktuální sezóny, v nouzi udělají dobrou službu i banány mezi jednotlivé vrstvy a nahoru opražený kokos nebo kakao


Postup:

Je vhodné začít krémem, protože se musí přes noc nebo den  chladit, já tedy na nedělní oslavu dala v pátek večer kosové mléko do lednice, v sobotu ráno udělala první fázi krému a večer fázi druhou spolu s palačinkami.

Krém - první fáze:
Otevřete 2 plechovky vychlazeného kokosového mléka a vylijte z nich tekutinu (propíchněte tvrdou hmotu například lžící, abyste se k tekutině dostali). Tuhý obsah obou plechovek vydlabejte do hrnce a pomalu zahřívejte. Jakmile se mléko rozpustí, přidejte škrob, sirup a agar. Přiveďte k varu a na mírný stupeň nechejte vařit 5 minut a poté vmíchejte kokosový olej. Nechejte vychladnout a uložte do lednice na několik hodin. 

Krém - druhá fáze:
Ztuhlý obsah hrnce vložte do mixovací nádoby a rozmixujte do hladka. Přidejte tuhý obsah třetí vychlazené plechovky kokosového mléka a vyšlehejte do krému. 

Palačinky:
Zde je postup opravdu triviální, banány rozmačkejte, přidejte k nim vejce a rozšlehejte. Přisypejte do mísy mouku a vlijte mléko. Výsledná směs by měla být hustší než na klasické palačinky, ale ne moc tuhá (upravte případně přidáním mouky nebo mléka). Palačinky smažte na lehce vymazané pánvi (před každou novou palačinkou pomažu pánev mašlovačkou namočené v troše oleje). Hmotu naběračkou dejte do pánve a rozetřete po ploše pánve stěrkou. Doporučuji smažit tak na 3/4 výkonu (u nás na indukci na stupni 6-7 z 10) z obou stran. Mně z uvedeného množství vyšlo na pánvi o průměru 28 cm asi 7 tlustých palačinek.




Kompletace dortu:
Palačinky seřízněte nožem do stejného kulatého tvaru například podle dezertního talíře. Poté palačinky skládejte jednu na druhou, každou z nich pomažte krémem a naskládejte na ni ovoce. Na závěr pomažte krémem i horní palačinku a strany dortu. Ovoce nahoru na ozdobu můžete dát nyní, krém je měkký a ovoce se do něj dobře zamáčkne a dort nechejte ještě aspoň 2 hodiny chladit, krém pěkně ztuhne. Pokud dort servírujete a zdobíte až druhý den,  doporučuji dort před podáváním 2 hodiny předem z lednice vytáhnout, aby krém povolil a ovoce v něm drželo. No a máte hotovo 😊 Dort je sladký díky přirozenému cukru v ovoci a té troše čekankového sirupu, krém je chutný a má příjemnou konzistenci 😉



Dort můžete připravit k jakékoliv příležitosti, ať už to bude k narozeninám nebo jen tak na letní či zimní párty, přejeme s Maximkem dobrou chuť 😘 

A tady se ještě můžete podívat, jak si Maxim užíval, když dostal svůj kus dortu, aby s ním naložil dle svého uvážení 😁







Žádné komentáře:

Okomentovat

 
FREE BLOGGER TEMPLATE BY DESIGNER BLOGS